DOMOWE MISIOWE PRZEDSZKOLE - TYDZIEŃ XI

Temat tygodnia: Moje zmysły

I. Poniedziałek                                                                                                                            

1. „Moje zmysły” – swobodne rozmowy w oparciu o  doświadczenia dziecka

Co potrzebne jest, aby stwierdzić, że:

„Widzę i wiem” (oczy)

„Słucham i potrafię” (uszy)

„Dotykam i czuję” (dłonie)

„Wącham i rozpoznaję’ (nos)

„Zjadam i smakuję” (buzia)

Porozmawiaj z dzieckiem o higienie wymienionych części ciała. Niech pokaże jeszcze inne części swojego ciała. Warto też zobaczyć czy dziecko odróżnia prawą rękę od lewej?!

2. „Oto ja” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem prostych wierszy

Klaszcz, klaszcz, klaszcz w rączki,
pokaż główkę, nosek, ząbki,
pokaż nóżkę lewą, prawą
i skończymy z tą zabawą.

To jest moja prawa ręka,
a to lewa proszę.
Prawą rączkę mam u góry.
Teraz lewą wzniosę.
To jest moja prawa nóżka,
a to lewa proszę.
Prawą nóżką tupnę sobie,
a lewą podniosę.

Pokaż (imię dziecka), gdzie masz oko,
gdzie masz ucho,
a gdzie nos.
Gdzie masz rękę,
a gdzie nogę,
gdzie na głowie rośnie włos.
Daj mi rękę!
Tupnij nogą!
Kiwnij głową "Tak i Nie"!
Klaśnij w ręce!
Hop, do góry!
Razem pobawimy się.

 

II. Wtorek

1. „Finał” C. Saint Saens – ekspresja ruchowa z elementem choreoterapii

Link do melodii: https://www.youtube.com/watch?v=fqaxkZ9uSoY

Na początku w ciszy słuchamy muzyki. Po wysłuchaniu utworu muzycznego dziecko określa:

- czy ta muzyka jest szybka czy wolna?

- smutna czy wesoła

- głośna czy cicha

- czy cała wysłuchana muzyka jest taka sama, brzmi tak samo/

Na koniec niech dziecko zatańczy przy muzyce naśladując zwierzęta;

- tańczymy jak wesołe jaszczurki,

- tańczymy jak smutne powolne ropuchy,

-tańczymy jak zwinne żabki

- a teraz tańczymy tak, jak zwierzątka, którym chcielibyśmy być lub które lubimy.

2. „Radę dam i wypowiem sam” – zabawy słownikowe

Dziecko powtarza trudne zdania za rodzicem. W ten sposób przezwycięża trudności językowe.

- Boss ssie sok.

- Cesarz często czesał cesarzową

- Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął

- Nie marszcz czoła

- Skrzypce ze smyczkiem

-Czy sushi się suszy?

-Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego

-Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę kręcąc mordą.
Kręcąc mordą i rogami
gryzła trawę wraz z jaskrami.

-Czesał czyżyk czarny koczek,
czyszcząc w koczku każdy loczek.
Po czym przykrył koczek toczkiem,
lecz część loczków wyszła boczkiem.

-Warzy żaba smar,
pełen smaru gar,
z wnętrza gara bucha para,
z pieca bucha żar,
smar jest w garze,
gar na żarze,
wrze na żarze smar.

 

III. Środa

1. „Tęcza” – malowanie farbami plakatowymi

Powiedz lub pokaż dziecku jakie kolory ma tęcza.

 

2. „Co czuje moje ciało?” – zabawy sensoryczne z różnym materiałem

Twarz – dziecko siedzi na dywanie, zamyka oczy a rodzic wykorzystuje podmuch  z suszarki do włosów

Nos – rozpylenie olejku zapachowego,

- Dłonie –kapnięcie  na dłonie słodkiego syropu, miodu, oleju, wody

- stopy – bosą stopą odciskają w masie solnej lub w pojemniku z kaszą, ryżem

Po każdym ćwiczeniu dziecko opowiada o swoich odczuciach i wrażeniach.

            

V. Piątek

1. „Owoce, warzywa, słodycze” – zabawa matematyczna

Na trzech tacach układamy kolejno owoce (5), warzywa(5), słodycze(3). Dziecko liczy ile jest rzeczy na poszczególnych tacach, określa czego jest najwięcej, czego jest najmniej, czego jest tyle samo? Niech dziecko powie co jest zdrowe, a co niezdrowe. Dlaczego warto jeść owoce i warzywa. Następnie przekrój owoce i warzywa na połówki, Niech dziecko ułoży je w całość. Niech dziecko wybierze swój ulubiony owoc i warzywo. Wybierz i Ty. Życzę smacznego!

2. „Co tak smakuje?” – zabawa z wykorzystaniem zmysłu smaku

Zawiąż dziecku oczy. Na talerzyku przygotuj małe kawałki owoców i warzyw. Powoli łyżeczką wkładasz do buzi dziecka kawałki owoców lub warzyw. Zadaniem dziecka jest je zjeść i odgadnąć co to było.

 

 




oddzialy / oddzial-VI