DOMOWE MISIOWE PRZEDSZKOLE - TYDZIEŃ X

Drogie dzieci!

Z okazji Waszego święta życzymy Wam dużo uśmiechu, radości, spełnienia marzeń dużo zdrowia!

     Temat tygodnia: Święto dzieci

I. Poniedziałek                                                                                                                            

1. „Dzieci na Ziemi” – swobodne rozmowy w oparciu o wiersz A. Widzowskiej wokół tematu „Niby tacy sami, a jednak inni”

Na kuli ziemskiej bawia się dzieci,

Cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

A księżyc mruga oczkiem na niebie

Do wszystkich ludzi,również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

A Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

Na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się róznią kolorem skóry,

Jednak są dumne ze swojej kultury

i choć w dziwacznych mówia językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko –

Chcą być kochane,śmiać się szeroko,

Jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

A zamiast wojen mieć tylko święta!

 

Pytania do wiersza:

O jakim święcie była mowa?

Jakie są dzieci na całym świecie?

Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

Co najbardziej lubia robić dzieci?

Jakie imiona miały dzieci z wiersza?

Jeśli w domu masz mapę świata, możesz pokazać dziecku w jakich krajch mieszkają wymienione dzieci.

 2. „Zwroty grzecznościowe w krajach europejskich” – obejrzenie filmu edukacyjnego

https://www.youtube.com/watch?v=1yTA-KbLVUA

 

II. Wtorek

1.  „Kolorowe dzieci” – zabawy przy piosence M. Jeżowskiej

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 

2. „Echo” – zabawy rozwijająca słuch fonematyczny

Rodzic rzuca piłkę do dziecka i jednocześnie wymawia sylabę np. ma. Dziecko odrzuca piłkę, wypowiada tę sylabę i kończy słowo: mama, malina, marchewka itp.

 

III. Środa

1. „Prawdziwy przyjaciel” – rozmowa inspirowana wierszem J. Koczanowskiej „Przyjaciel”
Nie musisz mieć przyjaciół stu,

Nie musisz mieć dziesięciu,

Wystarczy byś jednego miał,

A to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

Kto zawsze cię zrozumie,

Gdy dobrze jest – to cieszy się,

Gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

Kto nigdy nie zawiedzie,

A poznasz go, bo z tobą jest,

Gdy coś się nie powiedzie.

 

Pytania do wiersza:

Ilu przyjaciół wystarczy mieć?

Kogo możemy nazwać przyjacielem?

Po czym można poznać przyjaciela?

2. „Mój przyjaciel” – rysowanie portretu kredkami

 Pomóż dziecku narysować postać człowieka. Zwróć uwagę Czy postać ma wszystkie części ciała.          

 

IV. Czwartek

1. „Woda i piasek” – zabawy badawcze

Należy przygotować: miskę, tacę,  piasek,  papierowe łódeczki, słomki do napojów, ręcznik papierowy

Na tacę wsypujemy piasek, do  miski wlewamy wodę.

Wykonujemy różne zadania:

- lekko uderzamy dłonią o powierzchnię wody

- puszczamy papierowe łódeczki w misce z wodą i dmuchamy na nie

-dmuchamy w wodę przez słomki

-na tacy z piaskiem rysujemy palcem różnego rodzaju kreski i fale, kropki itp.

-poruszamy tacą wyrównując powierzchnię piasku

Na koniec omawiamy wrażenia, dziecko opisuje, jak jest woda, jaki jest piasek,  jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć (np. pluskanie, bulgotanie, przesypywanie)

 

2. „ Rodzinne rysowanie w rytmie cha- cha” – zabawa fundamentalna

Rozłóż na stole duży arkusz szarego papieru i przyklej go taśmą. Przygotujcie kredki i muzykę. Weźcie do ręki zielona kredkę – będziecie rysować trawę. Po włączeniu muzyki, chodząc dookoła stołu naprzemiennie malujecie kreski (trawę) po całym papierze. Rysujecie aż cały arkusz pokryje się trawą. Następnie zamieniacie kredki zielone na czerwone. Niech każdy z was zaznaczy cztery kropki na papierze, które będą środkiem kwiatów. Teraz każdy z was może wybrać sobie dwie kredki o dowolnym kolorze. Będziecie rysować płatki. Po włączeniu muzyki, stojąc przy wybranej kropce rysujecie kreski naprzemiennie zaczynając rysować od kropki na zewnątrz. Jak skończycie, wybieracie kolejną kropkę. Na koniec zawińcie do środka boki papieru i podklejcie, tworząc ramkę i piękny obraz. Gratulacje!

(Pisanie to złożony proces angażujący zarówno rękę i oko. Dzięki takim ćwiczeniom koordynujemy pracę tych narządów i uczymy wykonywania precyzyjnych ruchów.)

V. Piątek

1. „Dzieci świata” – malowanie farbami

2. „Podróż do krainy uprzejmości” – zabawy ruchowe

Zapraszamy dziecko do  krainy uprzejmości. Dziecko wędruje, wysoko podnosi kolana, przedziera się przez krzaki, przeskakuje przez przeszkody, idzie na palcach, przechodzi na czworakach itp. Po dotarciu na miejsce rodzic wita dziecko i opowiada o różnych sytuacjach społecznych, np. dziecko dostaje od mamy lizaka, podaje książkę koledze. Zgodnie z panującymi tu zasadami dziecko musi wiedzieć, jakich słów użyć w konkretnej sytuacji. Ma do wyboru; proszę, dziękuję, przepraszam.

 

 




oddzialy / oddzial-VI