DOMOWE MISIOWE PRZEDSZKOLE - TYDZIEŃ VIII

Temat tygodnia: W naszym ogródeczku

I. Poniedziałek

1. Rozmowa na temat wiosennych prac w ogrodzie w oparciu o wiersz H. Zdzitowieckiej „W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku                                                      

zrobimy porządki – 

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki .

 Na grządkach wyrośnie

 fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka .

 W naszym ogródeczku 

posiejemy kwiatki – 

 będą nam pachniały

 fiołki i bratki,

nasturcja, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia, co tak żółci nosek .                     

Pytania do wiersza:

- Co dzieci postanowiły zrobić w ogródku?

- Co to są grządki?

- Jakie rośliny dzieci będą sadziły w swoim ogródku?

- Które rośliny wymienione w wierszu zaliczamy do warzyw, a które są kwiatami ozdobnymi?                                                                                                                   

2. „Raz, dwa, trzy – siejemy”- zabawy ruchowo – naśladowcze

a) „Jesteśmy ogrodnikami” -  dziecko naśladuje ruchem czynności wykonywane przez ogrodnika( kopie ziemię, grabi, sieje nasiona, podlewa itp.)

b) „Kwiaty rosną – kwiaty więdną” – dziecko pokazuje jak kwiaty rosną- wspina się na palcach, wysoko unosi wyprostowane ręce, jak kwiaty więdną – dziecko zmienia pozycje aż do przysiadu, zabawę powtarzamy kilka razy.

c) „Omijamy grządki’ – dziecko omija różne przeszkody po drodze idąc po wytyczonych ścieżkach naśladując podlewanie.

II. Wtorek

1. „W moim ogródeczku”- zabawa przy piosence

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=fdhmWn8bi7o

2. „Kwiaty z naszego ogródka” –  praca wykonana techniką origami .

Dziecko wykonuje płatki i listki techniką origami ze złożonych na pół kół z papieru kolorowego, które następnie przykleja na kartce lub tekturowym talerzyku. Praca ta doskonali umiejętność składania papieru według wzoru, ćwiczenie precyzji i dokładności współpracy  oka i ręki.

np: https://cloud6l.edupage.org/cloud?z%3ALfJN2GMBYSyp5Rk%2F59Pa29m8AaiIBXCGdHRrrxGHj5wsKyLTbgSh3sQKKOd2ROaW

 

 

III. Środa

1. „Wiosenne porządki w ogrodzie” – zabawa matematyczna

Ile mamy tu narzędzi? Jak się nazywają  i do czego służą? Połącz w pary.

2. „Narzędzia ogrodnicze” – ćwiczenia grafomotoryczne

IV Czwartek

1. „Kolorowe kwiaty ” – wykonanie pracy techniką collage

Niech dziecko na białej kartce spróbuje namalować dzbanek. Następnie z kolorowych gazet powycinajcie wspólnie różne kwiaty. Spróbujcie je nazwać, nazwy niech dziecko podzieli na sylaby. Potem przyklejcie je na kartkę aby powstał bukiet.

2. Zabawa „Rymy”.

 Wymyślanie rymów do nazw narzędzi ogrodniczych i roślin, np.: łopatka –  Agatka, kratka –  Beatka, bratek –  kwiatek, fiołek –  stołek. Dzielenie wyrazów na sylaby poprzez wyklaskiwanie. Rozwijanie wrażliwości słuchowej, rozwijanie słuchu fonematycznego. 

V. Piątek

1. „Surówka z nowalijek”- wspólne wykonanie surówki  z dzieckiem

https://domowysmakjedzenia.pl/wp-content/uploads/2018/04/surowka_nowalijka1.jpg

Składniki:
1 pęczek rzodkiewek
kilka ogórków gruntowych
2 łyżki posiekanej natki pietruszki
1 łyżka

Wykonanie:
Ogórki i rzodkiewki myjemy, następnie kroimy w plasterki (ogonki rzodkiewek usuwamy). Do pokrojonych warzyw dodajemy posiekaną zieleninę. Całość polewamy sosem, mieszamy i podajemy.

Składniki na sos:
1 łyżka soku z cytryny
1 łyżka oliwy
sól, pieprz do smaku

2. „Rzodkiewka” – kolorowanie rysunku, czytanie ciekawostek na temat rzodkiewki

Rzodkiewka jest krewniaczką brukselki, kalafiora i brokułów (wszystkie należą do rodziny warzyw kapustowatych) i odmianą rzodkwi zwyczajnej. Historia jej powstania nie jest dokładnie znana – wyhodowano ją najprawdopodobniej w średniowiecznej Europie. Rzodkiewki dostępne są w handlu przez cały rok, najbardziej wartościowe i najsmaczniejsze są jednak w sezonie wiosenno-letnim (najlepiej zebrane z własnego ogródka lub parapetu). W zależności od odmiany rzodkiewkę można wysiewać do gruntu od wczesnej wiosny do września. Na zebranie czekamy zaledwie trzy tygodnie do miesiąca. Na parapecie rzodkiewki można uprawiać cały rok (roślina lubi stanowiska słoneczne, dlatego w zimie dobrze jest zapewnić jej dodatkowe światło). Odmian rzodkiewek jest wiele – różnią się wielkością, kształtem, kolorem, stopniem ostrości. Do wyboru mamy m.in. rzodkiewki czerwone (najpopularniejsze), białe, a nawet czarne. Wszystkie mają jednak podobną wartość odżywczą i wpływ na organizm.

 

 




oddzialy / oddzial-VI