DOMOWE MISIOWE PRZEDSZKOLE - TYDZIEŃ VII

Temat tygodnia: Moja Ojczyzna

I. Poniedziałek                                                                                                                             

 1. „Jestem dobrym Polakiem” – pamięciowe opanowanie wiersza I. Fabiszewskiej

Kocham moja ojczyznę, bo jestem Polakiem

Kocham Orła Białego, bo jest Polski znakiem.

Kocham barwy ojczyste: te biało- czerwone.

Kocham góry i niziny, każdą Polski stronę.

2.Oglądanie filmu edukacyjnego o symbolach narodowych

     Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

II. Wtorek

1. „Mazurek Dąbrowskiego” - zapoznanie ze słowami i melodią hymnu polskiego, przypomnienie o odpowiedniej postawie w czasie słuchania

Link do hymnu: https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA

2 „Orzeł biały” – praca plastyczna

Składanie w całość obrazka pociętego na 4 części (wydrukujcie obrazek, niech dziecko go pokoloruje, następnie porozcinajcie go na części, dziecko powinno złożyć w całość i przykleić na kartkę)

 

 

III. Środa

1. „Polska”  – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny

Zaznacz na konturze Polski za pomocą plasteliny

miasta: Białystok, Warszawę, Kraków , Gdańsk, Poznań (kolor czerwony)

 rzekę Wisłę i Odrę (kolor niebieski)

 góry (kolor brązowy)

 jeziora (kolor niebieski)

 2. „Domowy tor przeszkód” – zabawa ruchowa

  Domowy tor przeszkód dla dzieci można zbudować wyłącznie z przedmiotów, które mamy pod ręką. Przydadzą się poduszki lub oparcia kanap – mogą one służyć zarówno jako slalomowe słupki, które należy ominąć, jak i miejsca, na które należy wskoczyć lub wejść. Weźmy również książki i wykorzystajmy w tym samym celu lub jako elementy utrudniające przejście toru (np. ustalmy, że część trasy trzeba pokonać z książką na głowie). Zwinnościowy tor przeszkód powinien umożliwić dziecku różne aktywności. Może zawierać elementy wymagające przeciskania się lub wyginania ciała – np. rozpięte między krzesłami sznurki, między którymi maluch musi przejść. Dobrym pomysłem będzie też tunel. Możemy zrobić go samodzielnie, na przykład z ustawionych rzędem stołków przykrytych kocami. Krzesła mogą być też miejscami, na które należy wejść lub przejść pod nimi.Tor przeszkód dla dzieci zajmie je na dłużej, jeśli będzie zawierał miejsca wymagające wykonania jakiegoś zadania – na przykład wyłowienia z zamkniętego woreczka lub pudełka określonego przedmiotu. Świetnie sprawdzi się tu pudełko z wyciętymi otworami na dłonie, zamknięte od góry tak, by maluch mógł się posługiwać jedynie rękoma. Taka zabawa znakomicie rozwija zmysł dotyku.

 

IV. Czwartek

1. „Wars i Sawa” – słuchanie legendy polskiej o powstaniu stolicy Polski

Dawno temu Polskę pokrywała nieprzebyta puszcza, pełna dzikiej zwierzyny, a ludzie mieszkali w maleńkich osadach. W jednej z nich, na brzegu Wisły, mieszkał młody rybak Wars. Był bardzo pracowity i sam zbudował łódź, a także cierpliwie wiązał rybackie sieci. A ponieważ szczęście mu sprzyjało, zawsze wracał z połowu z siecią pełną ryb. Wars bardzo lubił spędzać czas na wodzie i z radością wsłuchiwać się w śpiew ptaków. Jednak najbardziej fascynowały go nocne wyprawy, gdy panował niezwykły spokój, a księżyc odbijał się w wodach Wisły srebrzystym blaskiem.
Pewnej nocy, gdy jak zwykle zepchnął łódź na wodę i zarzucił sieci, spośród wzburzonej wody wynurzyła się przepiękna dziewczyna. Rybak zamarł z zachwytu i wpatrywał się zdumiony, gdyż dziewczyna miała długie, złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i... rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską! Wars nie mógł uwierzyć własnym oczom, po chwili jednak przypomniał sobie opowieści, które słyszał w dzieciństwie - to była syrena! Nagle syrena podpłynęła bliżej brzegu i zaczęła śpiewać, nieświadoma tego, że podpatruje ją człowiek ukryty w wysokich trzcinach. Gdy Wars usłyszał jej głos, zakochał się bez pamięci.
Od tej chwili na niczym nie mógł się skupić, czekając na kolejny nocny połów i spotkanie z syreną. Nie przeszkadzało mu nawet to, że ona nie miała pojęcia ani o jego istnieniu, ani o uczuciu, które do niej żywił. Pewnej nocy, całkowicie zauroczony jej głosem, nieostrożnie wystawił głowę ponad trzciny, żeby lepiej się jej przyjrzeć. Zaskoczona jego widokiem syrena podpłynęła i zagniewana zapytała:
- Dlaczego mnie podglądasz i podsłuchujesz?

- Jestem rybakiem... - nieporadnie zaczął się tłumaczyć Wars.

- Wiem, kim jesteś, wiele razy widziałam cię na łodzi, ale...
- Tak, wiem, że nie powinienem cię podglądać, ale kiedy pierwszy raz cię ujrzałem, straciłem głowę. Zakochałem się w tobie i nie mogę bez ciebie żyć. - przerwał jej wpół słowa Wars.

Syrena popatrzyła na niego i westchnęła:

- Ja także cię pokochałam. Ale przecież tak bardzo się różnimy...

Spojrzeli na siebie i zrozumieli, że są dla siebie stworzeni. Wtedy właśnie Sawa - bo tak miała na imię złotowłosa syrena - przypomniała sobie pewną tajemnicę: jeśli syrena z wzajemnością zakocha się w człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą. Wówczas Wars bez wahania poprosił Sawę o rękę, a ona zgodziła się z radością. Razem wyszli na ląd. Z syreny opadła rybia łuska i w miejscu ogona pojawiły się nogi. Stała się piękną dziewczyną i wkrótce odbyło się ich wesele.

Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i wzajemnym szacunkiem. Po latach wokół ich chaty powstała duża osada rybacką, a ludzie na pamiątkę postanowili nazwać ja Warszawą.
Dziś nie ma śladu po rybackich chatach, lecz ludzie wciąż pamiętają o młodym rybaku i pięknej syrenie. A Warszawa stała się stolicą Polski.

                                             https://4.bp.blogspot.com/-atqIV6O3jRc/T9woNsMP07I/AAAAAAAAUhM/mKR7KJztDjE/s200/wars_i_sawa_m.jpg

Zachęćcie dziecko, żeby opowiedziało wam co zapamiętało z wysłuchanej legendy.

 

2. „Miasta Polski” – wykonanie albumu

Porozmawiaj z dzieckiem o wielkich miastach Polski. Jeśli w domu macie mapę Polski można ją wykorzystać i pokazać gdzie znajdują się te miasta. Następnie wydrukujcie obrazki miast i zróbcie z dzieckiem album. Na każdej kartce dziecko przykleja obrazek z miastem, podpiszcie jakie to miasto. Dziecko każdą kartkę może ozdobić według własnego pomysłu. Jeśli nie możecie wydrukować ilustracje miast powycinajcie z różnych gazet , czasopism itp.

                     Wrocław                                                                    Warszawa                                                                     Gdańsk

 

                       Kraków                                                                         Poznań                                                            Lublin

 

V. Piątek

1. „Duże – małe, krótkie – długie, szerokie – wąskie” – zabawy matematyczne

Układamy przedmioty według określonych cech.

A) segregowanie według wielkości.

Przygotowujemy dzieciom kilka grup zabawek, np.: piłek, lalek, misiów (każdej po 5 sztuk), różniących się wielkością. Dzieci ustawiają zabawki od najmniejszej do największej. Liczą zabawki, w każdej grupie.

B) segregowanie według długości.

Rodzic przygotowuje sznurki w różnych długościach.. Dziecko samodzielnie albo z pomocą rodzica, porównuje długość sznurków przykładając do siebie. Potem układa sznurki od najkrótszego do najdłuższego.

C) segregowanie według szerokości.

 Rodzic przygotowuje garnki różnej wielkości. Dzieci oglądają garnki i ustawiają je od największego do najmniejszego. Wkładają garnki po kolei – najpierw największy i najszerszy, a potem coraz mniejsze. Do tego zadania można użyć Matrioszek.

 

2. „Od Bałtyku do Tatr”- rozwiązywanie zagadek słownych   o Polsce

Biały i czerwony kolor ma

Każdy Polak dobrze ja zna. (flaga)

Gdy znaleźć chcesz jakieś miejsce

Lub w podróż się długą wybierasz,

Spoglądasz na nią uważnie

Lub ja ze sobą zabierasz. (mapa)

Najdłuższa rzeka co przez Polskę płynie,

Warszawy i Krakowa płynąc nie ominie. (Wisła)

Jaki to znak:

W czerwonym polu biały ptak. (godło Polski)

 

 




oddzialy / oddzial-VI