Temat tygodnia: "Wrażenia i uczucia"

 

Propozycja zajęć 18.05- 22.05

 

„Ćwiczenia gimnastyczne”

 

Ćwiczenia wieloznaczne: „Pranie”; mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół z przysiadami sięganiem rękami do podłogi; „Płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo, „Wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę (ćwiczenia korekcyjne z zakresu płaskie stopy), „Wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę

„Figurki”- dziecko biega po pokoju w rytm muzyki. Gdy muzyka zostaje zatrzymana, rodzic mówi: figurko, figurko, zmień się w…- tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Dziecko musi zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.

„Wierszonawka- pokazywanka”- rodzic wypowiada wierszyk, dziecko postępuje zgodnie z instrukcją: Ręce w dole, ręce w górze, rysujemy koło duże, skok do góry, ręce w bok, teraz w przód zrób jeden krok, skok do tyłu, skok na jednej nodze, teraz usiądź na podłodze.

 

„Czarna jama”- słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej

 

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz:

Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama...
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo
straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
tam jest chyba mokro, ślisko,
jakby przeszło ślimaczysko...
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie...
Ła!
Ojej tato, ojej mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku
w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść...

Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma
w domu
żadnych jam!”

 

Po przeczytaniu wiersza zadaj dziecku pytania:

- czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?

- po czym to poznałeś?

- czego boi się bohater wiersza?

- co to jest „lęk”?

- czy to jest dobrze, czy źle się bać?

- jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym?

- czym jest „czarna jama” z opowiadania?

- dlaczego ciemność budzi w nas lęk?

 

 

Wtorek

 

„Prezentacja uczuć”

Dziecko przygląda się poniższym ilustracjom. Jego zadaniem jest nazwanie tych emocji i stwierdzenie, po czym je poznało. Następnie może odbyć się rozmowa na temat: „W jakiej sytuacji czułem się podobnie i z jakiego powodu?”, „Co sprawiło, że poczułem się lepiej?”

 

 

„Kolorowe stworki”- praca plastyczna

 

Przygotuj kartkę A4, słomkę oraz farby. W różnych miejscach kartki zrób kilka kolorowych kleksów z farby. Następnie każdą rozdmuchaj. W ten sposób powstaną kolorowe stworki, którym po wyschnięciu dorysuj różne minki, uwzględniając 5 podstawowych emocji: radość, złość, strach, smutek, zdziwienie. Dodatkowo możesz dorysować im ręce, nogi czy włosy. Może spróbujesz nadać im imiona?

 

 

Środa

 

„Taniec kwiatów”- improwizacja do utworu P. Czajkowskiego

Proszę o włączenie muzyki z załącznika. Dziecko swobodnie tańczy w rytm melodii. Ciekawą formą będzie taniec z kawałkiem bibuły lub wstążeczką

 

Karty na stole”- zabawa matematyczna z użyciem kart do gry

Do zabawy potrzebne są dwie osoby. W talii kart zostawiamy tylko te, z liczbami. Talię kładziemy na środku stołu, na przemian (rodzic- dziecko) kolejno wyciągają z niej karty – wygrywa ten kto ma wyższą liczbę. Dziecko samo musi określić kto jest zwycięzcą i komu należy się punkt.

 

Czwartek

 

„ Piłka ciężka jak kamień”- zabawa ruchowa

Do zabawy potrzebne są co najmniej dwie osoby. Uczestnicy wyobrażają sobie, że trzymają w dłoniach kamień, który podają sobie nawzajem. Muszą sobie wyobrazić i zagrać aktorsko tak jakby piłka była:

- ciężka jak kamień,

- lekka jak piórko,

- kująca

- śmierdząca

- gorąca

 

„Jak wygląda złość?”- praca plastyczna

 

Wyobraź sobie jak może wyglądać złość, jakie może mieć kolory, jak wyglądałoby miasto, gdyby wszyscy byli źli?  Narysuj, jak Ty wyobrażasz sobie miasto złości. Czy chciałbyś mieszkać w takim mieście? Uzasadnij swoją odpowiedź

 

Piątek

 

Pajacyk z figur geometrycznych”- układanie figur pod dyktando

 

Do wykonania zadania potrzebna będzie kartka i ołówek. Rodzic recytuje poniższy wiersz, dziecko rysuje zgodnie z instrukcją:

„Przedszkolaczek Jacek, to majster nie lada popatrzcie jak sprawnie pajacyka układa. Duży kapelusz trójkątny, jedno koło to jest głowa, z boków dwa trójkąty. Trzeba jeszcze zrobić z prostokątów dużych (mówią dzieci ) – nogi, żeby pajacyk się nie oburzył. Prostokąty małe to jego buciki i już jest gotowy żeby z nami liczyć.

Po narysowaniu, dziecko ma za zadanie przeliczyć figury geometryczne, z których został ułożony pajacyk.

 

„Szybka reakcja”- zabawa muzyczno- plastyczna

Do zabawy potrzeba będzie kartka A4, kredka w kolorze czerwonym i zielonym. Włączamy dziecku muzykę z załącznika, prosimy, by uważnie się w nią wsłuchało: usłyszy na przemian melodię wolną i szybką. Jego zadaniem będzie w trakcie słuchania muzyki narysować obrazek (może to być wiosenny ogród), gdy muzyka będzie wolna, dziecko rysuje tylko kredką zieloną, gdy muzyka będzie szybka, rysuje kredką czerwoną.

 

W miarę możliwości dzieci uzupełniają karty pracy, str. 21- 23



Załącznik(i):   
  • Piotr_Czajkowski_-_Walc_kwiatA3w_z_Dziad.mp3  (13 B)
  • Szybko_-_Wolno.mp3  (2.44 MB)



  • oddzialy / oddzial-V