Ćwiczenia dla dzieci uczęszczających na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej- IV zestaw

Ćwiczenia w ramach gimnastyki korekcyjnej – IV zestaw:

Ćwiczenia kształtujące poprawną postawę ciała:

1. „Znajdź swój domek”- zabawa ożywiająca. Uczestnicy zabawy (warto zachęcić wszystkich członków rodziny) rozrzucają woreczki (bądź miękkie piłeczki, małe pluszaki)  na dywanie i biegają  we wspięciu na palcach. Na hasło: „Znajdź swój domek” odnajdują swój woreczek i chowają go pod stopami. Należy sprawdzić czy komuś nie wystaje woreczek spod stóp.

2. Ćwiczenie oddechowe. Siad klęczny, wdech nosem, z uniesieniem rąk w górę bokiem, a następnie wydech ustami z przejściem do pozycji  niskiej Klappa i maksymalnym wyciągnięciem rąk w  przód (należy zwrócić uwagę, aby dziecko przez cały czas siedziało na piętach).


3. „Zegar”. Siad skrzyżny i wykonywanie następujących czynności:
•skłony głowy w bok (w prawo i w lewo) – mówiąc jednocześnie „cyk – cyk” (zegar chodzi),
•skłony głowy w przód i w tył, którym towarzyszą słowa „bim – bam” (zegar bije godziny),
•obszerne krążenia głowy, kilka razy w prawą stronę, a następnie w lewą – ze słowami „drrr...” (dzwoni budzik).

4. „Budowanie domu”. Siad skrzyżny, ruch- podnoszenie jednej ręki i ustawianie dłoni równolegle do podłogi nad głową – to jest „parter”. Następnie nad pierwszą dłonią ustawianie drugiej dłoni – „pierwsze piętro”. Tak kolejno „budujemy” piętra do maksymalnego wyciągnięcia rąk w górę. Na koniec „budujemy dach” – łącząc w górze palce obu dłoni.

5. „Kwiatek rośnie”. Siad skrzyżny z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi opartymi o podłogę. Na hasło: „kwiatek rośnie” powolne prostowanie tułowia i wyciąganie rąk jak najwyżej w górę. Na hasło: „kwiatek więdnie” powolne wracanie do pozycji wyjściowej.

6. „Start rakiety”. Siad skrzyżny, ręce w pozycji „skrzydełek”. Ręce są „rakietami” na wyrzutni. Wspólne odliczanie „3, 2, 1, start!”. Na słowo „start” wykonanie energicznego wyprostu rąk w górę- rakieta „startuje” i utrzymanie rąk przez chwilę w maksymalnym wyciągnięciu w górę. Następnie uginanie rąk, przenosząc je do pozycji „skrzydełek”- „druga rakieta startuje”.

7. „Lornetki”. Leżenie przodem (na brzuchu) trzymanie rąk nad podłogą, układając palce dłoni tak, aby powstało kółko i trzymanie ich przed oczami. W ten sposób powstają „lornetki”, przez które patrzymy przed siebie.

8. „Kurki dziobią ziarenka”. Klęk podparty z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Swobodne poruszanie się po dywanie. Na hasło: „kurki dziobią ziarenka” uginanie rąk w łokciach i lekkie dotykanie nosem do podłogi (kurki zbierające ziarenka na podwórku).

9. „Spłoszone wróbelki”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Na dywanie są wyznaczone „gniazda” (np. wycięte z kartki koła), w których siedzą uczestnicy zabawy– „wróbelki” (siad skrzyżny, ręce ułożone w „skrzydełka”). Na hasło: „wróbelki fruwają”, uczestnicy biegają po sali wykonując wymachy rękami – „skrzydełkami”. Na hasło: „uwaga, jastrząb”, wracają do gniazd.

10. Ćwiczenie oddechowe. Marsz po sali we wspięciu na palcach z jednoczesnym wznosem ramion bokiem w górę- wdech. Następnie opust ramion bokiem w dół- wydech.

Ćwiczenia stóp z chustą:

1. Siad prosty, dłonie oparte na podłodze z tyłu. Przed stopami na podłodze leży chusta. Ruch- chwyt chusty palcami jednej stopy i przełożenie go przez drugą nogę. To samo ćwiczenie drugą stopą.

2. Siad ugięty. Dłonie oparte na podłodze z tyłu. Stopy zgięte podeszwowo, palce stóp oparte na chuście, pięty uniesione nad podłogą. Zataczanie chustą kół po podłodze.

3. „Zdobądź chustę”- zabawa orientacyjno-porządkowa. Uczestnicy zabawy biegają na czworakach po całej sali. Prowadzący zabawę rozrzuca chusty. Na hasło: „Zdobądź chustę” wszyscy siadają przy chustach i chwytając ją palcami obu stóp i unoszą nad podłogę.

4. „Sadzenie ziemniaków”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Na środku pokoju leży koło (np. wycięte z kartki papieru) i dookoła niego porozkładane chusty. Uczestnicy zabawy maszerują po dywanie. Na hasło prowadzącego: "Sadzimy ziemniaki", wszyscy chwytają chusty palcami stóp i wkładają je do koła.

 




oddzialy / oddzial-V