Tematyka tygodniowa: W krainie muzyki 11.05-15.05

Poniedziałek

Zapraszam do wykonania ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem nagrania "Głowo, ramiona, kolana, pięty":

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

Drogi Rodzicu proszę o przeczytanie dziecku poniższego wiersza Wojciecha Próchniewicza pt. : "Najlepszy instrument"

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie- bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o tym- zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel

 

Pytania pomocnicze:

Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?

Czy każdy z nas ma taki instrument?

W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?

Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?

W czym jest podobny?

 

Wykonaj z naszych KP poniższe zadania:

Wtorek

"Grająca woda"- zabawa badawcza

Drogi Rodzicu pomóż dziecku w zabawie

Do kieliszka nalewamy wodę.  Prosimy dziecko, aby suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka- szybko i powoli. Zapytajmy : Czy słyszysz jakiś dźwięk?

Suchym placem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.

Następnie prosimy, aby dziecko wykonało tą samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Zapytajmy: Czy teraz słyszysz dźwięk? Następnie po dolaniu wody powtarzamy czynność.  Z kieliszka wydobywa się dźwięk.  Zachęcam do nalania różnej ilości wody do trzech kieliszków i porównania dźwięku, który się z nich wydobywa.

 

Objaśnienie zabawy: Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.

 

"Gramy". Kochane Mrówki zachęcam Was do zabawy muzycznej. Z przedmiotów znajdujących się w domu stwórzcie instrumenty, na których każdy z Was ma możliwość stworzyć niepowtarzalny akompaniament. Zwróćcie uwagę na tempo grania, a także na siłę dźwięku, którą usłyszycie. Życzę miłej zabawy ....

 

"Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one"- wiersz Agnieszki Frączek

Wróbel w gości wpadł do wron.

I już w progu, jak to on,

bardzo grzecznie:- Ćwir, ćwir!- rzekł.

Wrony na to w dziki skrzek:

-Co on gada?!

--Kra, kra, kra!

-Tyś słyszała to , co ja ?

-Jakiś jazgot?

-Zgrzyt?

-I brzdęk?

-Co to był za dziwny dźwięk?!

Wróbel: Ćwir! - powtórzył więc.

Wtedy wrony: buch, bam, bęc!

po kolei spadły: bach!

z przerażenia wprost na piach.

A gdy otrzepały puch,

oczyściły z piachu brzuch,

skrzydła, dzióbek oraz pięty,

rzekły: Biedak jest ćwirnięty.

 

Pytania pomocnicze:

Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?

Cy dźwięki "kra" były lepsze niż dźwięki "ćwir"?

Środa

"H jak ..."- obejrzyj film i zobacz kierunek kreślenia litery "H", "h"

https://youtu.be/vtymVPdwi6U

Z KP wykonaj:

"Nasza gitara"- z materiałów plastycznych, ale nie tylko (np. kartonu bądź surowców wtórnych dostępnych w domu) wykonaj przestrzenną gitarę wg. własnego pomysłu. Jeżeli będziesz już szczęśliwym posiadaczem własnej gitary, podziel się zdjęciami zamieszczając je ma email-u. Życzę udanej zabawy. 

Czwartek

"Nakrętki"- zabawa matematyczna. Do zabawy potrzebujemy kolorowych nakrętek po napojach. Poproś rodzica lub rodzeństwo, aby podawało słownie rytmy (tzn. np. czerwony0 zielony- żółty- żółty). Jestem pewna, że pamiętacie jeszcze nasze wspólne zabawy z przedszkola. Wysłuchuj uważnie słyszany rytm i układaj zgodnie z tym co zapamiętasz. Możesz zaproponować bliskim zamianę ról i to Ty będziesz podawał rytmy.

"Rytmy" - wykonaj KP

"Jestem muzykantem"- zabawa z piosenką. Wysłuchaj uważnie kilkakrotnie piosenki i postaraj się zapamiętać instrumenty, które w niej wystąpiły oraz możesz podjąć próbę naśladowania sposoby grania na nich.

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

"Odgłosy"- wykonaj poniższe zadanie z KP

 

Piątek

"Malowani muzyki"- praca twórcza

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Słuchając utwory A.Vivaldiego mając do dyspozycji farby (ew. kredki, pastele) podejmij próbę namalowania muzyki, którą słyszysz. 

"Liczymy instrumenty"




oddzialy / oddzial-V