EDUKACJA DOMOWA - Tydzień XIV

Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.

 

 

1. „Zabawkowe smutki” B.Szelągowskiej– słuchanie opowiadania– rozwijanie mowy i myślenia.

Rodzicu, przeczytaj proszę opowiadanie. Następnie porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania, zadając pytania dotyczące tekstu.

 

Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje.

- Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho, będę tęsknić za dziećmi.

- Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. - Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę.

- Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka.

- A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój… - powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uszku. - Może ktoś mi je w końcu przyszyje.

-Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. - Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady.

- Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wstając z wielkiego pudła. - Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz!

- Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. - Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem, Myślałem, że może dzieci mnie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze.

- A mnie Ania woziła w wózeczku – rozmarzyła się Rozalka. - Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało.

- A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy i od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach.

- I jak się nami dzieci dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek.

- Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej.

- mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. - A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? - powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. - chciałbym, żeby było w kratkę!

- Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz nam mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową koronkową sukieneczkę.

- Będzie dobrze – zawołał pajacyk. - Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, że na pewno nie będziemy się nudzić od września.

-Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.

Misio i inne zabawki też poszły spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.

 

Pytania:

  • Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?

  • Za jakimi zabawami będziecie tęsknić podczas wakacji?

  • Jakie są twoje ulubione przedszkolne zabawki?

 

 

 

2. „Wakacje” – słuchanie opowiadania z serii Olek i Ada – rozwijanie uważnego słuchania.

 

Rodzicu, włącz filmik, w którym Tadeusz Dylawerski zaprosi do wysłuchania przygody Olka i Ady.

 

3. Moja ulubiona zabawka – rysowanie pastelami olejnymi – rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni oraz umiejętności planowania swojej pracy.

 

Rodzicu, przygotuj dziecku:

Kartkę, kredki pastele (jeśli nie ma w domu, mogą być inne). Zaproś dziecko do narysowania swojej ulubionej zabawki.

Życzymy udanej i przyjemnej pracy!

 

4. Co najpierw, co potem? – historyjka obrazkowa- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego.

Pszczółko, obejrzyj obrazki kilku historyjek obrazkowych. Spróbuj odnaleźć obrazek nr1,2,3,4,. Co wydarzyło się najpierw, a co potem? Jaki możesz nadać tytuł tej historii?

5. „Dokończ zdanie” - zabawa dydaktyczna – rozwijanie umiejętności wypowiadania się.

 

Rodzicu przeczytaj Pszczółce fragment zdania, a dziecko niech dokończy wypowiedź.

 

  • W przedszkolu najbardziej lubię …….

  • Najbardziej lubię bawić się z ……..

  • Moje ulubione zabawki w przedszkolu to…….

 

6. „Biegnę do przedszkola” - słuchanie piosenki – umuzykalnienie dzieci.

Pszczółko, posłuchaj piosenki. Może nauczysz się melodii i słów piosenki. Spróbuj potem opowiedzieć mamie, dlaczego lubisz przedszkole?

 

7. „Łódka” - origami – rozwijanie umiejętności składania papieru wg wzoru, orientacji w przestrzeni.

Pszczółko, razem z rodzicem spróbuj wykonać łódkę z papieru techniką origami. Ręce na filmiku pokażą tobie jak to zrobić. Możesz wykonaną łódeczkę puścić na wodę. Życzymy wesołej zabawy i cierpliwości.

 

 

 




oddzialy / oddzial-III