"Niby tacy sami, a jednak inni"

 

EDUKACJA DOMOWA - TYDZIEŃ XI

Temat tygodnia: „Niby tacy sami, a jednak inni”.

 

1. „Język migowy” A.Widzowskiej – słuchanie opowiadania – rozwijanie mowy i myślenia, dostrzeganie i szanowanie odmienności innych dzieci.

Rodzicu, przeczytaj proszę opowiadanie. Następnie zadaj kilka pytań dotyczących tekstu.

 

Język migowy” A.Widzowskiej

Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy.

- Na żadne ucho? - dopytywała się Ada. - ani troszeczkę?

- Ani troszeczkę.

- To jak my się będziemy bawić?

- Jestem pewna, że znajdziecie sposób – uśmiechnęła się mama.

Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.

- Mam fajną siostrę – powiedział Olek.

- Co mówisz? - spytała Ada.

- Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie!

- Ecie – pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada.

W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było pisk i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „Dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada myliła się i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów!

Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.

- Czy ja też mogę nauczyć się tego języka? - zapytała Ada.

- Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło.

- Dobranoc i kocham cię! - zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. - Zrozumiałeś tatusiu?

Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.

 

Pytania do tekstu:

  • Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

  • Spróbujcie przez chwilę pokazywać gestem , co chcecie powiedzieć drugiej osobie.

  • Dlaczego Kasia nie mówiła?

  • Jak możesz dbać o swój słuch?

 

 

2. „Wielkie pranie” - zabawy matematyczne – rozwijanie umiejętności matematycznych, tj. segregowanie, przeliczanie, manipulowanie.

Rodzicu, zaproś dziecko do pomocy w układaniu prania – poproś, aby odszukało i połączyło w pary takie same skarpetki. Zachęć dzieci do ich przeliczania, segregowania (skarpetki poszczególnych członków rodziny), porównywania, kto ma ich więcej, a kto mniej. Podczas zabawy dzieci będą ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętności matematyczne.

 

3. „Mój najlepszy przyjaciel” - rysowanie kredkami – rozwijanie umiejętności manualnych.

 

Rodzicu, przeczytaj dziecku wierszyk pt. „Przyjaciel”. Następnie zachęć dziecko do narysowania swojego najlepszego przyjaciela.

 

Przyjaciel”

Nie musisz mieć przyjaciół stu,

nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy, byś jednego miał.

A t o już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto zawsze cię zrozumie,

gdy dobrze jest – to cieszy się,

gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go , bo z tobą jest,

gdy coś się nie powiedzie.

 

Życzymy udanej i przyjemnej pracy!

 

4. „Jestem małym sportowcem” - zabawa ruchowa na powietrzu – rozwijanie sprawności ruchowej.

 

Rodzicu, wybierz razem z dzieckiem rodzaj aktywności ruchowe, np. spacer, bieganie-chodzenie, rower, hulajnoga lub inne i rozwijaj swoją sprawność fizyczną oraz dziecka.

 

5. „Jesteśmy dziećmi” - aktywne słuchanie piosenki – umuzykalnienie dzieci.

 

Rodzicu posłuchaj z dzieckiem piosenki. Pszczółkę zachęcamy, aby nauczyło się tej krótkiej piosenki.

 




oddzialy / oddzial-III