EDUKACJA DOMOWA - tydzień VIII

Temat tygodnia: „Łąka w maju”.

1. „Jak Żuczek Karolek szukał przyjaciela.” – słuchanie bajki terapeutycznej w oparciu o opowiadanie E. Śnieżkowskiej-Bielak – rozwijanie mowy i myślenia.

Rodzicu, przeczytaj proszę opowiadanie. Następnie zadaj kilka pytań dotyczących tekstu bajki.

Opowiadanie.

Żuczek Karolek był bardzo samotny. Mieszkał w norce pod kępą trawy. Jego rodzice wyprowadzili się do parku, gdzie znaleźli większą i wygodniejszą norkę. Mieli przecież troje dzieci. Karolek polubił łąkę pana Różyczki i postanowił tu zostać. Odwiedzał rodzinę mieszkającą w pobliskim parku, a i jej członkowie czasem go odwiedzali. Jednak po ich wyprowadzce było mu bardzo smutno. Koniecznie chciał znaleźć przyjaciela, który dzieliłby z nim radości i smutki.
Pewnego razu Karolek wybrał się na spacer po łące. - Może spotkam kogoś, kto zechce być moim przyjacielem – myślał. Szedł sobie po ścieżce i spotkał Mrówkę, która dźwigała igłę świerku.
- Dzień dobry – powiedział grzecznie Karolek. - Chcesz być moim przyjacielem?
- Nie mam czasu, idę budować mrowisko, bo już w starym się nie mieścimy – odpowiedziała Mrówka i poszła dalej.
Żuczek zmartwił się trochę, ale tylko trochę. Miał bowiem nadzieję na spotkanie przyjaciela. - Przecież jestem sympatycznym Żuczkiem. Nikomu nie mam nic za złe i w końcu znajdę najprawdziwszego przyjaciela. Kiedy skręcił w prawą stronę, zauważył Pająka, który pracowicie prządł pajęczynę.
- Cześć! - zawołał do niego Karolek. - Szukam najlepszego przyjaciela. Czy chcesz nim zostać?
Pająk popatrzył zza wielkich okularów. - nie mam czasu na przyjaźnie, bo muszę zrobić wielką pajęczynę, a dopiero zacząłem ją tkać.
Karolek poczuł się nieswojo. - No tak – pomyślał – Pająk ma wiele pracy i nie może spotykać się z nikim. Pójdę jeszcze dalej.
Kiedy wszedł między kwiatki, zobaczył, jak Pszczoła Zuzanna zbiera nektar z kwiatów.
- Zuzanno, czy nie chciałabyś być moją najlepszą koleżanką?
Zuzanna popatrzyła na Karolka ze zdziwieniem. - Mój drogi, nie zawracaj mi głowy! Muszę zbierać nektar z kwiatów, bo moje siostry robotnice przerobią je na miód.
- To miód jest ważniejszy niż przyjaźń? Chyba przeniosę się do mojej rodziny – pomyślał z goryczą mały Żuczek.
- Hej, Karolku, czy kogoś szukasz? - usłyszał raptem z trawy. Rozejrzał się dookoła i zobaczył śliczną małą Biedroneczkę, która siedziała na listku koniczyny.
- O, skąd się tu wzięłaś? - spytał zdumiony Żuczek.
- Przyszłam posiedzieć na słoneczku. Od razu wiedziałam, że dzisiejszego dnia wydarzy się coś bardzo miłego. - Czy chcesz się ze mną zaprzyjaźnić? - zapytała.
- Na dobre i na złe? - zapytał Karolek.
- Pewnie, że tak. Mój najlepszy kolega Motylek Anatol wyfrunął z rodziną do pobliskiego lasu. Było mi smutno.
- Ja też od pewnego czasu szukam przyjaciela….
- Widzisz, to podobnie jak ja. Od pewnego czasu jestem sama. Aha, nie przedstawiłam się. Nazywam się Paulinka. Biedronka Paulinka.
Śliczne imię, Paulinko. Daj łapkę na znak naszej przyjaźni.
Żuczek i biedronka podali sobie łapki i postanowili wspiąć się na kwiat rumianka, żeby spojrzeć na łąkę i spokojnie porozmawiać.
 

Pytania do opowiadania:

  • Jak nazywał się główny bohater opowiadania?

  • Jakie zwierzęta spotkał Żuczek Karolek na łące?

  • Czego lub kogo szukał Żuczek Karolek?

  • Kto został przyjacielem Żuczka Karolka?

  • Co mogło wydarzyć się potem?

  • Narysuj ilustrację do opowiadania.   

2. „Na łące” - zagadki słuchowo - obrazkowe – rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie i układanie zagadek .

Rodzicu przeczytaj zagadki dla swojego dziecka, ono niech odgadnie. Następnie Ty Pszczółko ułóż zagadki dla rodzica a on niech odgadnie o jakich owadach, zwierzętach żyjących na łące mówisz. Powodzenia!

 Kiedy jest początek lata,
z płatka na płatek lata.
Dzięki jej pracowitości
miodek w domu mam dla gości.      (pszczółka) 
 
 W nocy widzi i poluje,
często głośno pohukuje.
A gdy z rana słonko wstaje,
na spoczynek się udaje.       (sowa)
 
 Jestem mała i zielona,
w trawie całkiem zanurzona.
Moim hobby jest pływanie -
- stylem moim pływają panie.
Lubię także rechotanie -
- tego już nie lubią panie.       (Żaba)
 
Czy na łące, czy to w lesie,
on na grzbiecie jabłko niesie,
i choć igły ostre ma,
już go każde dziecko zna.    (jeż)
 
Ich kryjówką bywa kwiatek,
ile kropek - tyle latek.
Ich skrzydełka są w kropeczki,
to są właśnie...          (biedronka)
 
Zimą czeka go Afryka,
latem zaś go Polska wita,
duże gniazdo na kominie,
z tego właśnie ptak ten słynie.    (bocian)
 

3. „Kwietna łąka” - stemplowanie patyczkami – rozwijanie umiejętności manualnych.

Rodzicu, przygotuj:

Farby: zielona i inne kolory, kartka papieru biała i niebieska, patyczki do uszu. Życzymy udanej i przyjemnej pracy! :)

 

4. „Ćwiczenia na równowagę” - zabawa ruchowa w domu – rozwijanie sprawności ruchowej.

 

 

5. „Bąki z łąki” - aktywne słuchanie piosenki – umuzykalnienie dzieci, zapoznanie dzieci ze znaczeniem owadów w życiu człowieka.

Rodzicu posłuchaj z dzieckiem piosenki. Pszczółko pomyśl, ile dobrych rzeczy mamy od owadów.

 

 

 

 

 




oddzialy / oddzial-III