Propozycje zajęć z dnia 02.04.21

Na początek mała rozgrzewka

https://www.youtube.com/watch?v=ARRM9mosggY

• „Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

 Śmigus
Maria Konopnicka

Panieneczka mała
 Rano dzisiaj wstała:
 Śmigus! Śmigus!
 Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.

 
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
 Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.


 Panieneczka mała
 Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
 Choć się wody bała.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
Kto wstał rano?
Czego się bała Panieneczka?
Gdzie się schowała?
Co zmoczyła Panieneczka?

 

„Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.


Rodzic  opowiada dziecku  o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup . (Zdjęcia w załącznikach)

 

• „Wyścig po pisanki” – ułożenie, ustalenie zasad i rozegranie gry planszowej na dywanie.

 Rodzic wyjaśnia dziecku, że dzisiaj stworzą grę planszową i zagrają w nią na dywanie – będzie to Wyścig po pisanki. W jednym końcu sali rodzic z dzieckiem umieszczają kartkę z napisem START, w drugim końcu sali – kartkę z napisem META. Pomiędzy nimi układają z białych kartek wijący się chodniczek. Na niektórych kartkach-polach dziecko kładzie po kilka sylwet pisanek (wyciętych przez nie wcześniej). Pomiędzy białymi kartkami-polami można wprowadzić jakieś ułatwienia i/lub utrudnienia, np. zielona kartka może symbolizować dodatkowy rzut, a czerwona – straconą kolejkę lub „ruch wstecz”. Gdy gra jest gotowa, Rodzic i dziecko  wybierają  z zestawu jedną figurkę (stojącą zabawkę) jako pionek. Dziecko i rodzic kolejno rzucają dużą kostką, przeliczają kropki, odliczają figurkami-pionkami pola i jeśli staną na odpowiednim polu, zbierają do swoich koszyków pisanki. Gdy pionki dotrą do METY, następuje sprawdzanie (poprzez układanie jajek parami), kto  zdobył najwięcej pisanek.

•Potrzebne będą -  kartka z napisem START, kartka z napisem META, kartki w kolorach: białym, zielonym, czerwonym, pionki – figurki (stojące zabawki), kolorowe sylwety jajek wycięte przez dziecko wcześniej , 2 koszyczki, duża kostka z kropkami

 

• „Kto pierwszy napełni wiadro wodą?” – praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym matematycznie.

Rodzic  stawia na środku stołu miskę z wodą i dwie szklanki, a obok dziecka i siebie stawia po jednym pustym wiaderku. Naprzemiennie – raz Rodzic, raz dziecko – rzucają dwiema kostkami do gry. Osoba która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka tyle szklanek wody, ile wyrzuciła kropek na obu kostkach. Wygrywa ten, kto pierwszy napełni swoje wiaderko.

 

„UWAGA JAJKO”- zabawa z jajkiem /piłeczką: próbujemy przenieść piłeczkę z kuchni do pokoju oraz w inne miejsca w domu.

 

Obejrzyj eksperymenty z jajkiem na stronie:

https:/www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajkiem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

Praca plastyczna do wyboru: „Wielkanocne cudaczki”. Wykorzystajcie w domu rolki po papierze toaletowym, włóczkę, rękawiczki, klamerki, papier, kreatywne druciki. 

Drodzy rodzice i dzieci,

w tym trudnym, ale przecież jak zwykle wyjątkowym czasie,

życzymy przede wszystkim zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,

pełnych wiary, nadziei, miłości.

Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodzinnym

oraz wesołego "Alleluja"

życzy Pani Agnieszka Doroszczyk, Pani Agnieszka Paw, Pani Marzena SosnowskaWielkanoc 2880x1800 011 Koszyk, Pisanki, Kwiaty - Tapety na pulpit

 

 

 



Załączniki: