Propozycje zajęć z dnia 02.04.21
Na początek mała rozgrzewka
https://www.youtube.com/watch?v=ARRM9mosggY
• „Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
Śmigus
Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
Kto wstał rano?
Czego się bała Panieneczka?
Gdzie się schowała?
Co zmoczyła Panieneczka?
„Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.
Rodzic opowiada dziecku o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup . (Zdjęcia w załącznikach)
• „Wyścig po pisanki” – ułożenie, ustalenie zasad i rozegranie gry planszowej na dywanie.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że dzisiaj stworzą grę planszową i zagrają w nią na dywanie – będzie to Wyścig po pisanki. W jednym końcu sali rodzic z dzieckiem umieszczają kartkę z napisem START, w drugim końcu sali – kartkę z napisem META. Pomiędzy nimi układają z białych kartek wijący się chodniczek. Na niektórych kartkach-polach dziecko kładzie po kilka sylwet pisanek (wyciętych przez nie wcześniej). Pomiędzy białymi kartkami-polami można wprowadzić jakieś ułatwienia i/lub utrudnienia, np. zielona kartka może symbolizować dodatkowy rzut, a czerwona – straconą kolejkę lub „ruch wstecz”. Gdy gra jest gotowa, Rodzic i dziecko wybierają z zestawu jedną figurkę (stojącą zabawkę) jako pionek. Dziecko i rodzic kolejno rzucają dużą kostką, przeliczają kropki, odliczają figurkami-pionkami pola i jeśli staną na odpowiednim polu, zbierają do swoich koszyków pisanki. Gdy pionki dotrą do METY, następuje sprawdzanie (poprzez układanie jajek parami), kto zdobył najwięcej pisanek.
•Potrzebne będą - kartka z napisem START, kartka z napisem META, kartki w kolorach: białym, zielonym, czerwonym, pionki – figurki (stojące zabawki), kolorowe sylwety jajek wycięte przez dziecko wcześniej , 2 koszyczki, duża kostka z kropkami
• „Kto pierwszy napełni wiadro wodą?” – praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym matematycznie.
Rodzic stawia na środku stołu miskę z wodą i dwie szklanki, a obok dziecka i siebie stawia po jednym pustym wiaderku. Naprzemiennie – raz Rodzic, raz dziecko – rzucają dwiema kostkami do gry. Osoba która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka tyle szklanek wody, ile wyrzuciła kropek na obu kostkach. Wygrywa ten, kto pierwszy napełni swoje wiaderko.
„UWAGA JAJKO”- zabawa z jajkiem /piłeczką: próbujemy przenieść piłeczkę z kuchni do pokoju oraz w inne miejsca w domu.
Obejrzyj eksperymenty z jajkiem na stronie:
https:/www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajkiem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html
Praca plastyczna do wyboru: „Wielkanocne cudaczki”. Wykorzystajcie w domu rolki po papierze toaletowym, włóczkę, rękawiczki, klamerki, papier, kreatywne druciki.
Drodzy rodzice i dzieci,
w tym trudnym, ale przecież jak zwykle wyjątkowym czasie,
życzymy przede wszystkim zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei, miłości.
Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodzinnym
oraz wesołego "Alleluja"
życzy Pani Agnieszka Doroszczyk, Pani Agnieszka Paw, Pani Marzena Sosnowska
Załączniki:
- Lany Poniedzialek ilustracje.docx (355.04 KB)
- praca plastyczna na Wielkanoc.docx (166.07 KB)
- zabawy wielkanocne.docx (534.29 KB)