"Lato"- 15.06.- 19.06.

"Lato"- 15.06.-19.06.

1. Poniedziałek:

„Puszyste chmurki”- zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku różne rodzaje chmur na niebie. Następnie prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat wielkości, kształtu, koloru chmur, co przypominają, do czego są podobne. Dziecko opisuje kształt chmur i porównuje do rzeczy, z którymi się kojarzą. Rodzic daje dziecku watę, z której kształtuje chmurę według własnego pomysłu.

„Podróż wśród chmurek”- zabawa ruchowa. Rodzic układa na podłodze różne kształty chmur z bibuły. Dziecko w rytm piosenki "Chmurkowy teatr Fruzi": https://www.youtube.com/watch?v=1Buj3_gRvKQ porusza się między chmurkami. Gdy piosenka się kończy dziecko siada na wybraną chmurkę. Rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi, gdzie wybrałoby się w podróż na swojej chmurce. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

„Wieje wiatr i pada deszcz”- ćwiczenie sprawności manualnej. Rodzic rozkłada na podłodze duży arkusz szarego papieru, kredki pastelowe lub ołówkowe. Dziecko do czytanego przez rodzica wiersza wykonuje odpowiednie czynności.

Pada, pada, pada deszcz.     (dziecko rysuje kropki)

Wieje, wieje wiatr.                (dziecko rysuje trzy fale)

Pada, pada deszcz.                 (dziecko rysuje kropki)

Wieje, wieje wiatr.                 (dziecko rysuje trzy fale)

Błyskawica! Grzmot!              (dziecko rysuje kropki, mocno dociskając kredkę)

Błyskawica! Grzmot!

Teraz już na niebie                  (dziecko delikatnie, powoli rysuje fale)

 

2. Wtorek:   

„Kolorowe motyle”- zabawa matematyczna. Zadaniem dziecka jest znalezienie i ułożenie tych samych motyli, a następnie policzenie ile jest motyli o tej samej: wielkości, kształcie, kolorze.

 

 

„Łapiemy motyle”- zabawa ruchowo- naśladowcza. Dziecko wykonuje ruchy zgodnie z opowiadaniem czytanym przez rodzica.

Dzisiaj jedziemy na łąkę, hurra(dziecko podskakuje) będziemy szukali i łapali motyle, hurra. Na łąkę trzeba się spakować. Zabieramy ze sobą: czapki, okulary, siatki do łapania motyli, wodę do picia, ciasteczka(dziecko naśladuje pakowanie do toreb wymienionych rzeczy, artykułów spożywczych). Jedziemy (dziecko biega po podłodze). Dojechaliśmy na łąkę (dziecko zatrzymuje się). Dzisiaj jest piękne słońce (dziecko robi z dłoni daszek i patrzy na słońce, mrużąc oczy), koniecznie trzeba założyć okulary i czapkę (dziecko naśladuje wyjmowanie z torby okularów, zakłada, wyjmuje czapkę z daszkiem, zakłada). Teraz będziemy łapać motyle (dziecko biega po podłodze i łapie w siatkę kolorowe motyle). Od tego biegania chce się pić (dziecko piję wodę). Złapaliśmy dużo motyli (dziecko pokazuje ile motyli jest w siatce). Wypuśćmy motyle niech dalej latają (dziecko wypuszcza motyle z siatki).

„Co mówię?”- zabawa logopedyczna. Rodzic mówi dziecku, że z ruchu ust ma za zadanie odgadnąć nazwę zabawki. Rodzic przed artykulacją nazwy zabawki mówi do dziecka: - Co teraz mówię? Następnie bezgłośnie artykułuje nazwę zabawki, starannie poruszając ustami. Po odgadnięciu przez dziecko nazwy zabawki następuje zamiana ról.

Karty Pracy: "Kiedy czuję smutek..."(dziecko w chmurkach rysuje co czuje, gdy jest smutne), "Na plaży" (dziecko rysuje po śladzie).

 

3. Środa:

„Tęczowy taniec”- zabawa muzyczna. Rodzic daje dziecku kolorowe paski bibuły. Dziecko trzymając je w ręku porusza się w takt usłyszanej muzyki: "Cztery pory roku- Lato." A. Vivaldiego.  https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

„Pingwiny”- zabawa ruchowa. Dziecko porusza się na piętach po podłodze, ręce wzdłuż tułowia, dłonie na bok.

„Gimnastyka buzi i języka”- zabawa logopedyczna. Rodzic czyta dziecku wiersz pt. "Ziewolandia" E. Skorek. Dziecko naśladuje ruchem i artykulacją.

Nazwę dziwną raz kraj miał,                        (dziecko rozkłada ręce)

Ziewolandią kraj się zwał,                            (dziecko ziewa)

Wszyscy ludzie tu ziewali,                            (dziecko ziewa)

młodzi, starzy, duzi, mali,                            (dziecko naśladuje ludzi starszych- chodzi powoli, młodych- biega, dużych- chodzi na palcach  małych- chodzi na "kucka")

Aaa...                                                                 (dziecko wydobywa z siebie dźwięk)

Ziewał król i jego żona,                                     (dziecko ziewa)

brat i brata narzeczona.                                     (dziecko ziewa)

Po królewsku tak ziewali                                   (dziecko ziewa)

władcy duzi oraz mali                                       (duzi-  chodzi na palcach, mali-  chodzi na "kucka")

Aaa...                                                                  (dziecko wydobywa z siebie dźwięk)

 

4. Czwartek:

„Lato”- praca plastyczna. Rodzic daje dziecku farby plakatowe, gąbkę (można pociąć gąbkę do mycia naczyń). Dziecko maluje obraz przy muzyce "Cztery pory roku- Lato" A. Vivaldiego https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

„Konie”- zabawa ruchowa z elementem podskoku. Dziecko razem z rodzicem (woźnicą) tworzą zaprzęg (rodzic zakłada skakankę dziecku wokół klatki piersiowej pod pachami). Zaprzęg rusza, rodzic (woźnica) kieruje jazdą dziecka (konia), reguluje jej szybkość: wio (koń biega po podłodze), prr (koń zatrzymuje się). Gdy dzieci poruszają się po podłodze unoszą  kolana wysoko, kląskają. 

„Syk węża”- zabawa usprawniająca rozwój mowy. Rodzic czyta dziecku wiersz pt. "Syk węża" E.M. Skorek, dziecko naśladuje ruchem i artykulacją.

"Syk węża" E.M. Skorek.

Idzie sobie mały wąż.                           (dziecko po podłodze wije się jak wąż)

Idzie i tak syczy wciąż.                  (dziecko po podłodze wije się jak wąż i naśladuje syk węża, jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiada głoskę s)

Idzie sobie tenże wąż                       (dziecko po podłodze wije się jak wąż)

W stronę lasu, sycząc wciąż.        (dziecko po podłodze wije się jak wąż i naśladuje syk węża, jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiada głoskę s)

Syczy, syczy wężyk mały.               (dziecko naśladuje syk węża jak najdłużej na jednym  wydechu dwukrotnie wypowiada głoskę s)

W syku urok jego cały.                    (dziecko pokazuje na siebie i naśladuje syk...)

Nikt nie syczy pięknie tak,             (dziecko pokazuje na siebie i naśladuje syk...)

Ani krowa, ani szpak.                     (dziecko naśladuje: krowę mucząc, szpaka rozkłada ręce na bok i macha nimi biegając po podłodze)

Nie potrafi tak ropucha,                (dziecko skacze jak żaba)

Nawet ta brzęcząca mucha.          (dziecko bzyczy: bzz... biegając po podłodze z rozłożonymi rękoma machając nimi )

Twe syczenie, wężu mój,                (dziecko naśladuje syk..., obejmuje siebie rękoma)

Też podziwia pszczółek rój.            (dziecko robi minę poważną i naśladuje syk...)

 

5. Piątek:

„Zjawiska atmosferyczne”- zabawa badawcza. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic włącza nagrania: deszczu, ulewy, wiatru, pioruna, grzmotu. Rodzic pokazuje obrazki: deszczu, ulewy, pioruna, wiatru. Dziecko odgaduje, który obrazek pasuje do usłyszanego dźwięku. Rodzic rozmawia z dzieckiem o burzy oraz pokazuje obrazki z nią związane: chmury burzowe, piorun, zniszczenia powstałe w wyniku uderzenia pioruna. Rodzic opowiada dziecku: -Wiosną i latem często zdarzają się burze, są niebezpieczne dlatego należy słuchać komunikatów dotyczących pogody i jeśli są ostrzeżenia przed burzą, lepiej zostać w domu. Jeśli burza rozpocznie się, gdy będziemy na spacerze, trzeba schować się do budynku np. do sklepu. Jeśli nie ma takiej możliwości, nie można biegać, lepiej chodzić małymi kroczkami lub trzymać nogi złączone i przykucnąć. Niebezpieczne jest chowanie się na placu zabaw pod zabawkami jeśli mają metalowe elementy, nie wolno stawać pod drzewami lub słupami.

Odgłosy burzy:  https://youtu.be/0MHQRar7Kdo

  

„Burza”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Rodzic rozkłada na podłodze w dowolnym miejscu kartki z bloku rysunkowego lub gazety (dom). Podczas słuchania "Odgłosów burzy" dziecko biega po podłodze na hasło: "burza blisko" wraca blisko domu, a na hasło: "burza" wchodzi do domu.

„Drzewa na wietrze”- ćwiczenie ruchowo- dźwiękonaśladowcze. Dziecko słucha nagrania szumu drzew. Ruchem rąk naśladuje gałęzie drzew poruszane wiatrem. Zwiększa lub zmniejsza intensywność ruchu w zależności od siły wiatru. W rytm muzyki mówi: szu- szu- szu, szy- szy- szy . Szum lasu: https://youtu.be/H-1027TIZ9Y

 




oddzialy / oddzial-II