"Zawody wokół nas"- 11.05.- 15.05.

Propozycje zajęć i zabaw:

Dzień 1 (poniedziałek):

1. „Kim będę”- wysłuchanie wiersza T. Kubiaka czytanego przez rodzica. Ilustracje przydatne do wiersza znajdują się w załączniku. Mogą Państwo czytać, a dziecko w tym czasie ogląda ilustracje.

 „Kim będę” Tadeusz Kubiak

Kiedy Zosia będzie duża
już nie będzie leczyć lalek,
jak prawdziwa pani doktor
dobrze zajmie się szpitalem.
- A kim będzie Kasia? - Wiemy! -
woła Bolek, wołał Lolek
-Dzisiaj uczy kotka Mruczka,
Duża - będzie uczyć w szkole.
A Irenka szmatkę bierze.
Tu przyszyje a tam utnie.
Gdy urośnie... - Już zgadliśmy!
Będzie szyła piękne suknie.
Zaś Martusia, ta malutka,
bierze kredki - mądra głowa,
Dom rysuje. - Też już wiemy!
Będzie domy projektować.
Waży kaszę, waży groch,
Waży gruszki, waży jabłka.
Gdy dorośnie, w wielkim sklepie
Będzie ważyć Małgorzatka.
Acha, jeszcze jest Agatka! Buzia - słonko, dwa warkocze.
- Gdy dorośniesz, o tym wszystkim napisz książkę! - Bardzo proszę!

Rozmowa na temat wiersza- dziecko odpowiada na pytania rodzica:

- Kim będzie Zosia?

- Kim będzie Kasia?
- Co będzie robiła Irenka?
- Co rysuje Martusia?
- Czym Martusia rysuje dom?
- Co będzie robić Martusia?
- Gdzie będzie pracowała Małgorzatka?
- Kim zostanie Agatka?

2. „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody”- rozmowa na podstawie filmu edukacyjnego. Rodzic z dzieckiem oglądają film edukacyjny (https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc ) Po jego obejrzeniu dziecko odpowiada na pytania:  Co to jest zawód?  O jakich zawodach była mowa?

3. „Czyj to przedmiot?”- zabawa dydaktyczna. Rodzic wymienia nazwę przedmiotu, a dziecko mówi kto używa go w swojej pracy (przykłady przedmiotów: garnek i łyżka, strzykawka, igła i nitka, suszarka i grzebień, pędzel i farby).

4. „Zawody” – zabawa naśladowcza. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach np. grzechotki lub uderzeń drewnianą łyżką w patelnię. W przerwie rodzic wymienia nazwę zawodu – przedszkolak  naśladuje czynności wykonywane w tym zawodzie.

5. „Kim chciałbym zostać”- rozmowa z dzieckiem. Rodzic  prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat swojej pracy, miejsca, w którym wykonuje swój zawód. Następnie zachęca do wypowiadania się na temat tego, jaki zawód dziecko chciałoby wykonywać, gdy będzie dorosłe.

 

Dzień 2 (wtorek):

1. „Praca kucharza” - rozmowa z dzieckiem na temat pracy kucharza. Zagadka o kucharzu  jest wprowadzeniem do tematu. Rodzic czyta dziecku zagadkę:

„Uwielbia jeść i dań próbować,
a ponad wszystko dla innych gotować.
Królestwo jego kuchnią jest nazwane,
berłem jest łyżka, co smaki rozdaje!
Kto to taki, kochane przedszkolaki?”

Zadaniem dziecka jest udzielenie odpowiedzi / kucharz/

Rodzic w rozmowie z dzieckiem może posłużyć się pytaniami tj.:

Czym zajmuje się kucharz?
Jakich przedmiotów potrzebuje do przygotowania potraw?
Jakich produktów używa się w kuchni?
Czy to jest łatwa praca?


2. „Co przyda się kucharzowi w pracy?”- rozmowa na podstawie ilustracji. Zadaniem dziecka jest pokazanie, który z poniższych przedmiotów kucharz używa w swojej pracy. Rodzic może zapytać, komu innemu przydadzą się pozostałe przedmioty.

   

   

 

      

 

4. „Co wydaje taki dźwięk?”- zabawa słuchowa. Rodzic pokazuje dziecku kilka przedmiotów kuchennych, np. drewnianą łyżkę, deskę do krojenia, garnek, tarkę, łyżkę metalową, szklankę. Dziecko obserwuje w skupieniu, wsłuchując się w dźwięki wydawane przez poszczególne sprzęty, np.: uderzanie drewnianą łyżką o deskę do krojenia, stukanie łyżką metalową o garnek, pocieranie łyżką metalową o tarkę, stukanie łyżkami o siebie. Przy każdej czynności warto przypomnieć nazwy przedmiotów. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic powtarza powyższe czynności. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co wydaje taki dźwięk.

5. „Ubijamy kotlety”- zabawa naśladowcza. Na dywanie leży miękki, mały przedmiot (np. piłeczka). Dziecko porusza się w rytm, który wystukuje rodzic (np. uderzanie łyżką o łyżkę). Na mocne uderzenie dziecko siada przy przedmiocie i uderza w niego raz prawą, raz lewą ręką.

6. „Zamieniamy się w kucharzy”- działania praktyczne. Smerfiki zamieńcie się w małych kucharzy i przygotujcie wraz z rodzicami pyszne,  kolorowe kanapeczki. Pamiętajcie,  aby dokładnie umyć rączki, zanim zaczniecie pracę.

 

Dzień 3 (środa):

1. „Fryzury”- praca plastyczna. Zapraszamy dzieci do zabawy w fryzjera. W załączniku znajdują się konturowe obrazki. Zadanie dzieci polega na stworzeniu fryzur dla chłopca i dziewczynki. W tym celu możecie użyć różnych artykułów plastycznych (mazaki, kredki, bibuła, wycinanki, plastelina, farby).

2. „Złap, zanim spadnie”- zabawa rzutna. Rodzic podrzuca np. małą maskotkę. Zadanie dziecka polega na zatrzymaniu jej, nie dopuszczając, by spadła na podłogę.

 

Dzień 4 (czwartek):

1. „Kto pracuje w sklepie?”- rozmowa na podstawie ilustracji. Rodzic prezentuje dwie poniższe ilustracje przedstawiające dwa rodzaje sklepów – mały (osiedlowy z ekspedientką) i supermarket (widać kasę i osobę ją obsługujące, pracownik ustawiający towar itp.) Dziecko opowiada, co się dzieje na jednym i drugim obrazku. Próbuje wskazać różnice i podobieństwa. Wspólnie z rodzicem nazywają osoby pracujące i kupujące w sklepie (ekspedientka, kasjer, klient). Na zakończenie dzielimy słowo „sklep” na sylaby klaszcząc.
Mały sklep:                                                                                                                      Duży sklep- supermarket:
 
 
2. „W sklepie”- zabawa tematyczna z elementami liczenia. Dziecko z rodzicem przygotowują domowy sklepik. Wykorzystują  zabawki i klocki, torby na zakupy dostępne w domu. Wspólnie ustalają:
- Gdzie będą ustawione artykuły do sprzedaży.
- Ile będzie kosztował jeden produkt - 1 (orzech, klocek, guzik) lub 2 (orzechy, klocki, guziki), itd.
- Kto będzie ekspedientem, ekspedientką, a kto – klientem, klientką?
- Gdzie będzie stała kasa?
- We właściwych miejscach umieszczają napisy: sklep, kasa.

Następnie ustalają zasady zabawy:
- dziecko wybiera artykuły, które chce kupić,
- grzecznie czeka na swoją kolejkę (można zaangażować do zabawy innych członków rodziny),
- używa zwrotów grzecznościowych (dzień dobry, proszę, dziękuję, do widzenia)
 
3. Ważenie towarów – zabawa matematyczna (np. podczas zabawy w sklep). Dziecko  waży  na wadze szalkowej (wagę może łatwo skonstruować, wykorzystując do jej wykonania wieszak na ubrania, dwie torebki zakupowe). Do jednej torebki wrzucamy cztery klocki i do drugiej torebki wrzucamy inne przedmioty. Szukamy przedmiotów, które są lżejsze niż cztery klocki, cięższych niż cztery klocki i ważących tyle samo co cztery klocki. Ważne jest, aby dziecko głośno mówiło, co robi i widzi, co jest cięższe, co lżejsze, a co waży tyle samo (np. klocki są cięższe niż kredka, klocki są lżejsze niż samochód itp.).

4. „Zabawki na pólkach”- zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje po pokoju w dowolnym kierunku. Na przerwę w muzyce ustawia się wg wskazówek rodzica np. przy szafce, pod stołem, za krzesłem itp.
 
Dzień 5 (piątek):
1. „Zawody”- słuchanie piosenki. Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc . Po wysłuchaniu piosenki warto sprawdzić czy dzieci pamiętają o jakich zawodach była mowa w piosence i co poszczególne osoby wykonywały.

2. Masażyk „Co robią różni ludzie?” – zabawa ilustracyjna w parach.

Dziecko jest zwrócone do rodzica plecami. Rodzic wykonuje na plecach przedszkolaka różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról.

„Stolarz młotkiem stuka         (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka                (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza      (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza            (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano                   („grabienie” palcami obu rąk w góry na dół)
Muzyk gra co rano                   (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję                          (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję”                      (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera)

3. „Omiń kubeczki”- zabawa ruchowa. Rodzice ustawiają na dywanie odwrócone kubeczki, które są odsunięte od siebie o parę centymetrów. Zadanie dziecka polega na przejściu między kubeczkami bez ich potrącenia.



Załącznik(i):   
  • fryzury-_praca_plastyczna..docx  (92.70 KB)
  • ilustracje_do_wierszaKim_bede..pdf  (611.47 KB)



  • oddzialy / oddzial-II