WAKACYJNE PODRÓŻE (CZERWIEC, TYDZIEŃ 3)

„Wakacyjne zagadki”, zagadki obrazkowe, zapoznanie z pojęciem ,,wakacje”, wdrażanie do dłuższego skupiania uwagi, kształcenie umiejętności pokonywania trudności o charakterze umysłowym.

 

Zapoznanie z pojęciem ,,wakacje”.

Wakacje to czas wypoczynku, zabawy, przygód. Każdy ma swój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu. Jedni lubią wyjazdy nad morze, inni chętnie chodzą po górach. Niektórzy kochają kąpiele w jeziorze, a jeszcze inni wieś i spacery po łące. Część turystów wyjeżdża za granicę, aby poznać inne kraje. Wakacje są po to, aby odpocząć od nauki i pracy. W czasie wakacji wypoczniemy, poznamy nowych ludzi, zobaczymy cieka we miejsca i pozostaną nam miłe wspomnienia.

 

Gdzie pojechały dzieci na wakacje? – zagadki obrazkowe (film z obrazkami znajduje się w załącznikach).

- Odgadywanie gdzie dzieci pojechały na wakacje na podstawie małego fragmentu obrazka: morze, góry, miasto, wieś.

 

 „Ludzik” – zabawa z figurami geometrycznymi z rymowanką – układanką Anny Surowiec, utrwalenie znajomości figur geometrycznych, rozwijanie inwencji twórczej, rozwijanie pomysłowości dzieci w łączeniu różnych elementów powstającej całości,   

 

Wyszukiwanie przez dziecko przedmiotów, które mają kształty geometryczne: koła np. zegar, kwadratu, prostokąta, trójkąta.

 

Podanie tematu pracy i sposobu wykonania.

Praca dziecka.

Dziecko otrzymuje kartę A4, figury geometryczny i klej w sztyfcie.

Dorosły mówi tekst, a dzieci układają ludzika na kartce.

Głowa z koła,

tułów to kwadrat,

prostokąty - ręce dwie

i o nogach nie zapomnij

dwa prostokąty dołóż też.

Po ułożeniu dziecko nakleja figury, dorysowuje kredkami ołówkowymi

dowolne elementy do naklejonego na kartkę ludzika z figur geometrycznych.

Po skończonej pracy myje ręce.

 

 „Akwarium”, improwizacja ruchowa do muzyki Camille’a Saint –Saensa, zapoznanie z charakterystycznymi cechami lata, rozwijanie wrażliwości muzycznej oraz umiejętności muzyczno – ruchowych.

 

Link do utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=SDLMEhEMRJo

 

Dziecko leży na plecach i słuchanie muzyki – wizualizacja. Rozmowa na temat, co sobie wyobraziło słuchając muzyki. Dorosły rozkłada folię malarską, która

jest wodą, może to być morze, jezioro. Dziecko i dorosły siadają wokół foli biorąc ją za brzeg obiema rękami.

• inscenizacja ruchowa do nagrania pt. „Akwarium” Saint-Saënsa – wachlowanie

zgodnie z melodią,

• dorosły wysypuje na napiętą folię rybki, zadaniem jest wachlowanie folią zgodnie z poleceniem, np. lekko, bardzo mocno, ale tak, żeby nic nie spadło lub mocno, żeby wszystkie rybki jak najszybciej spadły.

• falowanie folią wg wskazówek nauczycielki: lekko, mocno, wysoko, nisko,

• zabawa uspokajająca – dziecko kładzie się na podłodze, na plecach i nakrywają

się folią, jak kocem (całe ciało poza głową).

 

 

„Ciekawe miejsca”, wakacyjna pocztówka, praca plastyczna, malowanie farbą plakatową, rozwijanie zamiłowań plastycznych, kształtowanie wrażliwości na barwę.

 

Cieka we miejsca – oglądanie ilustracji przedstawiających różne miejsca w Polsce.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=JPB6tA0U214&t=196s

 

Dzieci nazywają miejsca np. plaża, las, miasto, wieś.

 

Podanie tematu pracy.

Do wyboru:

I – łąka

II – las

III – plaża, woda

IV - góry

Dzieci malują farbą plakatową i pędzelkiem.

 

 

„Bezpieczne wakacje”, słuchanie wiersza B. Szelągowskiej.

Rozmowa na temat wiersza, zapoznanie z zasadami warunkującymi bezpieczne zabawy, rozumienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas podróżowania

i wakacyjnych zabaw, wyrabianie pewności siebie, wiary we własne możliwości poprzez wypowiadanie się na forum grupy.

 

 

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora…

 

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

 

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

 

Czapkę nosić – taką z daszkiem

– porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

 

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

 

 

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−−Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

−−Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia gór­skie szlaki).

−−Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

−−Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

−−Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

−−Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

 

„Wakacyjny kodeks postępowania” – układanie regulaminu.

Wspólne układanie zasad bezpiecznego postępowania podczas letniego wypoczynku na podstawie obrazków zamieszczonych w filmie (w załącznikach). Dorosły zapisuje je na dużym arkuszu papieru.

 

 

 

 

 



Załącznik(i):   
  • bezpieczne_wakacje.mp4  (3.20 MB)
  • zagadki.mp4  (9.68 MB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

     



    oddzialy / oddzial-I