CZYM PODRÓŻUJEMY (CZERWIEC, TYDZIEŃ 1)

Cel: wzbogacenie słownictwa dzieci o wyrazy i wyrażenia związane z środkami transportu.

 

„Różne środki transportu” – rozmowa na temat różnych środków transportu. Nazywanie ich. Podział środków transportu na: lądowe, wodne i powietrzne.

Film przedstawiający środki transportu:

https://www.youtube.com/watch?v=FXcWaw2tXtA

Który środek transportu jest najszybszy? – ustalenie przez dziecko.

Pojazdy lądowe, wodne i powietrzne – wycinanie pojazdów z kolorowych gazet, przyklejanie ich na kartki.

 

„Pojazdy lądowe” - zabawa dydaktyczna –klasyfikowanie pojazdów według określonej cechy, kształcenie umiejętności dokonywania klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy.
 

Na dywanie rozłożone są zabawki różnych pojazdów lub obrazki: samochodów, pociągów, itp.

Co to za pojazd? – nazywanie pojazdów, wyjaśnienie jego przeznaczenia.

O jakim pojeździe mówię? – rozwiązywanie zagadek słownych. Dorosły opisuje wybrany pojazd (kolor, przeznaczenie, itp.), zadaniem dzieci jest wskazać, o którym pojeździe mówi.

Pojazdy – klasyfikowanie pojazdów według jednej określonej cechy. Na dywanie położone są dwa koła hula- hop. Dzieci układają samochody według jednej cechy: - duże – małe - osobo we – ciężarowe - poruszające się po drogach – po torach, itp.

Czym podróżujemy? – nazywanie pojazdów, wypowiedzi dzieci, jakimi środkami transportu już podróżowały.

 

 „Samolot” – przestrzenna praca plastyczne wykonana z rolki po papierze toaletowym i pasków papieru o różnej długości, zapoznanie z pojazdami latającymi, doskonalenie techniki klejenia, wyrabianie wyobraźni przestrzennej.

Pojazdy poruszające się w powietrzu – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji (samolot, helikopter, balon, lotnia). Obrazki znajdują się w prezentacji multimedialnej w załącznikach.

Przedstawienie tematu pracy. Opis wykonania pracy plastycznej.

- Oklejanie rolki po papierze toaletowym prostokątnym kawałkiem kolorowego papieru.

- Przyklejanie skrzydeł samolotu. Przykleja dwóch pasków papieru o różnej długości, wyciętego z bloku technicznego tak, aby utworzyły samolot.

- Mycie rąk. Wystawa prac.

 

 

 „Co to za dźwięk?” – zagadki słuchowe, kształcenie umiejętności nazywania dźwięków dochodzących z otoczenia, kształcenie umiejętności używania swojego głosu z różnym natężeniem i do różnych celów.

Dźwięki – rozmowa z dziećmi.
- Skąd się biorą dźwięki?
- Jakich dźwięków nie lubicie w swoim domu?
- Jakie czynności robicie głośno, a jakie cicho?

Głośno, cicho – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po sali zgodnie z poleceniem dorosłego: cicho – idą na paluszkach, głośno – idą tupiąc.

Co to za dźwięk? – zagadki słuchowe. Dzieci słuchają nagrania i mówią co to za dźwięk.

Link do zagadek:

https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A

 

 „Wyruszamy w podróż”– wypowiedzi dzieci na podstawie opowiadania Doroty Kossakowskiej Czym podróżować?, utrwalenie pojęć: wolno – wolniej, prędko – prędzej, wzbogacenie i rozwijanie czynnego słownika dzieci, kształcenie umiejętności skupiania uwagi na słuchanym opowiadaniu i opowiadania o nim.

Czym podróżować – słuchanie opowiadania.

Ola, Karol i Basia chodzą do jednego przedszkola i są przyjaciółmi. Kiedy są w domu często spotykają się, żeby wspólnie się pobawić. Zbliża się lato. Już teraz planują co będą robić na wakacjach. Wspominają też wakacje z ubiegłego roku. Ola cały tydzień spędziła u babci w Kołobrzegu. Miło wspomina zabawy na plaży i zbieranie muszelek. Pamięta też, że bardzo zmęczyła ją podróż. Tata był kierowcą samochodu, a podróż trwała długo. Kilka razy podczas podróży robili przystanki, aby odpocząć. Ola z radością powitała babcię po sześciu godzinach jazdy samochodem. Karol wybrał się do wujka, który mieszka w górach. Wspólnie z rodzicami i bratem podróżowali pociągiem. Pociąg jechał bardzo szybko. Karol podziwiał przez okno piękne widoki. Wygodne siedzenia i dużo miejsca sprawiły, że Karol nie był zmęczony. Podróż minęła szybko i przyjemnie. Basia była z rodzicami w Grecji. Chociaż to daleko, jej podróż trwała najkrócej. Basia podróżowała samolotem, a widoki podziwiała z góry. Tegoroczne wakacje przyjaciele spędzą razem. Ich rodzice też się przyjaźnią i postanowili wspólnie wyjechać na Mazury. Dzieciaki cieszą się, że będą razem odpoczywać. Martwią się tylko tym, czy pogoda dopisze, ba przecież kąpiele w jeziorze w słoneczny dzień są najwspanialsze.

Rozmowa na temat opowiadania.
- Gdzie wakacje spędziła Ola? Jak tam dojechała?
- Gdzie wakacje spędził Karol? Jak tam dojechał?
- Gdzie wakacje spędziła Basia? Jak tam dotarła?

Jakim środkiem transportu chcielibyście podróżować? – wypowiedzi dzieci.

 

 

 

 

 



Załącznik(i):   
  • karty_pracy.pdf  (1.71 MB)
  • lata.pptx  (207.59 KB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

     



    oddzialy / oddzial-I