WIOSENNA ŁĄKA (MAJ, TYDZIEŃ 1)

 

Cele: poznanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące, zapoznanie z odgłosami łąki.

 

„Niespodzianka biedronki”- słuchanie opowiadania A. Różyckiej, poznanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące.

Podczas opowiadania dorosły, zamiast mówić pewne słowa, pokazuje w odpowiednich miejscach obrazki z prezentacji multimedialnej (znajdującej się w załącznikach). Dziecko dopowiada brakujące słowa – nazwy obrazków (wyrazy wytłuszczone w tekście), w odpowiednich formach, tworząc dalszy ciąg opowiadania.

 

Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły
przez cały dzień zbierały nektar z kwiatów, mrówki pracowicie budowały swoje mrowisko, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.
– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar – mówiły pszczoły.
– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała... Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.
– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała.
Motyl obiecał pomoc. Następnie udała się do pasikonika.
– Pasikoniku, pasikoniku, pomożesz mi?
zapytała.
Pasikonik obiecał pomoc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listkami łopianu i dekorowali polankę kwiatkami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki na... wielki bal!

Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.
Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki, i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.

Rozmowa na temat opowiadania.
Jakie zwierzęta mieszkały na łące? Jak nazywały się ich domy?
– Co robiły pszczoły? Co robiły mrówki? Co robiła biedronka?
– O co prosiły biedronkę pszczoły i mrówki?
– Na jaki pomysł wpadła biedronka? Kogo poprosiła o pomoc?
– Co odbyło się na łące? Kto był na balu?

 

 „Moja łąka”- praca plastyczna, malowanie farbami przy pomocy patyczków higienicznych, rozwijanie inwencji twórczej.
Podanie tematu pracy i sposobu wykonania.
Maczanie patyczków w farbie i malowanie kropkami kwiatów, przy zmianie koloru biorą nowy patyczek.

Praca dzieci.
Dzieci otrzymują kartkę . Siadają do stolików, na których przygotowane są farby różnych kolorach i pudełko patyczków kosmetycznych. na dole dzieci malują kwiaty, na górze owady. Patyczki można związać gumką recepturką po 3 lub 4 sztuki.

Po skończonej pracy myją ręce.

 

 

„Na łące gra muzyka”- zabawy przy muzyce, tworzenie muzyki, rozbudzanie zainteresowań przyrodą i muzyką.

Słuchanie muzyki P. Czajkowskiego Walc kwiatów (link do utworu znajduje się poniżej) – wizualizacja. Dorosły opowiada, co może się dziać na łące (owady grają, kwiaty tańczą walca itp.). Dorosły pokazuje przygotowanie akcesoria na których dziecko będzie grać tworząc orkiestrę (rolki po ręcznikach papierowych, woreczki foliowe, folia alumni nowa, gazeta). Dorosły zostaje dyrygentem, pokazuje, który instrument ma grać i mówi nazwę owada.

Orkiestra
- bzyczenie pszczółki – bzzzz – naśladowanie odgłosów przez tubę z rolki,
- fruwanie biedronki – naśladowanie odgłosu poprzez pocieranie woreczka foliowego,
- „gra konika polnego” - naśladowanie odgłosu poprzez szeleszczenie folią aluminiową,
- fruwanie motyla – naśladowanie skrzydełek gazetą.

https://www.youtube.com/watch?v=cgRXar2UxVM

 

„Ile kropek ma biedronka?” - zabawa matematyczna, przeliczanie w zakresie trzech, dodawanie o jeden.

Uświadomienie celu zajęć - dorosły pokazuje dzieciom ilustrację biedronek z różną ilością kropek na skrzydłach. Pyta się dzieci:
- Czym różnią się biedronki przedstawione na ilustracji?
- Czy wszystkie biedronki posiadają identyczną liczbę kropek na skrzydłach?
Dorosły informuje dzieci, że na dzisiejszych zajęciach będą liczyć kropki na skrzydłach biedronek.
Liczymy kropki - zabawa dydaktyczna:
Każde dziecko otrzymuje szablon biedronki bez kropek i sześć czarnych kropek. Dzieci kładą odpowiednią liczbę kropek na skrzydełkach biedronek:
- Połóż jedną kropkę na skrzydełku, przelicz, ile jest kropek?
- Połóż po jednej kropce na skrzydełkach, przelicz, ile jest kropek?
- Połóż na prawym skrzydełku jedną kropkę, a na lewym dwie kropki, przelicz, ile jest kropek?
- Połóż na lewym skrzydełku jedną kropkę, a na prawym dwie kropki, przelicz, ile jest kropek?
Można tworzyć różne wersje (trzy kropki na lewym, na prawym skrzydełku).

„Kto to bzyczy w ulu?” – rozmowa kierowana, poznanie życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka.

Dzieci siedzą w kole na dywanie.
Zagadka wprowadzająca w temat zajęć:
Lata sobie z kwiatka na kwiatek,
Zbiera sobie złoty pyłek,
ale nie jest to motylek.

Oglądanie ilustracji pszczoły i ula lub filmiku (link poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Rozmowa na temat pszczół.
- jak wygląda pszczoła ?
- co zbiera na łące?
- gdzie mieszka pszczoła?
- co powstaje z pyłku kwiatowego?
- jaki smak ma miód?
- dlaczego miód jest zdrowy?
- czy pszczoła może być niebezpieczna, dlaczego?


Degustacja miodu.

 



Załącznik(i):   
  • niepodzianka_biedronki.pptx  (3.42 MB)


  • Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

     



    oddzialy / oddzial-I